Reklama: Wifi Analyzer Užitečná aplikace pro Androida
Navigace: Krkonoše > Zajímavá místa a horské boudy Krkonoš > Sněžka se sklem a ocelí, historie a současnost lanové dráhy

Sněžka se sklem a ocelí, historie a současnost lanové dráhy

 

     Vrchol Sněžky s budovou nové lanové dráhy     foto Jaroslav Veselý 
     
První část názvu této stránky byla inspirována stejnojmenným názvem článku v časopisu Krkonoše - Jizerské hory, 11/2013, ve kterém autor Jiří Bašta popisuje proměny vrcholu naší nejvyšší hory. Dříve, než se touto problematikou budeme zabývat, bylo by dobré připomenout si historii jedné ze staveb, která již léta zásadním způsobem ovlivňuje přístup turistů na Sněžku - lanové dráhy.

Z historie lanové dráhy na Sněžku:

První úsek visuté sedačkové lanovky na Sněžku byl v provozu od roku 1949, o rok později se jezdilo až na vrchol. Délka lanové dráhy byla 3527 m (1560 m první úsek, 1967 m druhý úsek). Převýšení stanic 704 m (464 m první úsek, 240 m druhý úsek). Jízda z dolní stanice na vrchol Sněžky, včetně přestupu na Růžové hoře, trvala přibližně 25 minut, při rychlosti jízdy 2,5 m/sec. Za hodinu bylo možné přepravit až 250 lidí. Přípustná rychlost větru pro provoz lanovky byla 15 m/sec., tj. 54 km/hod. Zajímavou reportáž o dnes již historické lanovce odvysílal Radiožurnál v prosinci 2010. V říjnu 2013 shrnul historii lanové dráhy Pavel Baroch v článku Sedělo se bokem a někdy padala lana. Lanovka na Sněžku od roku 1950; YouTube: Nostalgická vzpomínka na starou lanovku;  Čt 1: Poslední jízda staré lanovky.
Lanová dráha na Sněžku, společně s nedalekou lanovkou z Karpacze na Kopu, významně přispívá k tomu, že se Sněžka postupně změnila v rušné poutní místo, které ročně navštíví téměř 3/4 miliónu turistů; viz Česká televize 12.7.2011: Velký nápor turistů na Sněžce

V roce 2012 čekaly lanovku na Sněžku velké změny. 13.května 2012 byl ukončen provoz 2. úseku na Sněžku, jízda na Růžovou horu byla zatím zachována. Od 2.září 2012 byl zastaven i provoz na Růžovou horu. Od 2.9.2012 do 31.3.2014 měl být provoz přerušen z důvodu stavby nové lanové dráhy, ale termín byl zkrácen; viz článek:
Lanovka se rozjede před Vánocemi jako dárek pod stromeček;
  webová stránka lanovky; viz také:

18.11.2013: Zkušební provoz nové lanovky na Sněžku
První turisty vyveze nová lanovka na nejvyšší českou horu zřejmě už letos. Práce na výstavbě skončily o 3 měsíce dřív, než se plánovalo.

18.11.2013: Lanovkou na Sněžku už letos
Lanovka na Sněžku má po dnešku za sebou první velkou zatěžkávací zkoušku. Projektanti dnes celý den testovali, jak bude celé zařízení fungovat v běžném provozu.

Jak se stavěla nová lanovka:

Vizualizace nové lanové dráhy na Sněžku;  

webová kamera HumlNet: Sněžka - horní stanice lanovky - aktuální snímek;

TrutnovinkyTV: Jaká bude lanovka na Sněžku? 
Zajímavé je, že lanovka má časté výpadky provozu kvůli větru na trase Růžová hora - Sněžka. Skutečností je, že na trase lanovky byl snížen počet podpěr o čtyři a podpěry na druhém úseku jsou mnohem subtilnější než na trase Pec pod Sněžkou - Růžová hora. Byl to záměr snížit počet turistů toužících dosáhnout vrcholu Sněžky nebo projektanti nepočítali s větrem v horním úseku lanovky? Samozřejmě, že nelze zvyšovat počet turistů nacházejících se současně na Sněžce, ale pokud lanovka nejede kvůli větru již od rána, a to se stává poměrně často, aniž by na Sněžku přepravila jediného turistu, musí být tato skutečnost pro mnohé turisty velmi nepříjemná, zvláště pokud vzhledem k věku a zdravotnímu stavu nemohou jít na Sněžku pěšky. Poslední dobou to vypadá, že každá inovace, každá změna vede k horšímu. Vypadá to, že mezi změny k horšímu lze zařadit i stavbu nové lanovky na Sněžku.
Jak se jezdí (jezdilo) lanovkou na Sněžku o prázdninách v roce 2016??

26.7.2013, iDNES.cz: Nová lanovka na Sněžku by mohla jet už letos. V srpnu dostane sloupy;

1.9.2013, Krkonošský deník: Nová lanovka na Sněžku je před cílovou páskou;

10.10.2013, iDNES.cz: Stavba lanovky na Sněžku vrcholí, trasu si už vyzkoušely první kabinky;

Podívejte se prostřednictvím několika snímků webové kamery společnosti HumlNet jak probíhala výstavba horní stanice lanové dráhy na Sněžce;

Kudy pěšky na Sněžku:

Jak na Sněžku? Využít můžete dvě lanové dráhy!

iDNES.cz: Po nové cestě na Sněžku si lidé vyzkouší, jak kdysi dřeli šerpové;

Sněžka se sklem a ocelí 
Vzhled Sněžky se proměňuje. Ambice investorů zde kromě dobré adresy povzbuzuje snížená trvanlivost staveb, způsobená extrémními povětrnostními podmínkami. Na přelomu 19. a 20. století zde vzniklo dosti uzavřené náměstíčko, jemuž dominovala věž meteorologické stanice na slezské straně. Siluetu vrcholu při pohledech z dálky od 70. let ovlivňují především čočkovité disky nové observatoře s restaurací. Výškovým pojetím šetří místo, jehož je tu nedostatek. Při pohledu od severu zcela zakrývá kapli sv. Vavřince. Dnes je dojem náměstíčka pryč. Každá stavba tu stojí jednotlivě, sama za sebe, a každá má jinou povahu, danou objemem, výtvarnými záměry autora, dobou vzniku, dostupnou technologií a účelem. Tradiční stavitelství tu zastupuje pouze kaple a část horní stanice lanovky, vše ostatní využívá moderních postupů, nezřídka ve službách futuristických myšlenek. (Úryvek z článku Jiřího Bašty, časopis Krkonoše - Jizerské hory, 11/2013).

Výprava na Sněžku s Českým rozhlasem Sever;

Proměny lanovky z Růžové hory na Sněžku v číslech
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                                                                  do 2012                     od 2013
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • průměr dopravního lana                                                                23 mm                       38 mm
  • výkon hlavního motoru                                                                  55 kW                        224 kW
  • maximální rychlost                                                                        2,5 m/s                       5,0 m/s
  • doba jízdy                                                                                     13:12 min.                  8:24 min.
  • počet sedaček (2 místných) / kabinek (4 místných)                     55                               17
  • časový interval sedaček / kabinek                                                29 sec.                       58 sec.
  • vzdálenost sedaček / kabinek                                                       72 m                           288 m
  • počet podpěr                                                                                 23                               19

         Hodnoty na dolním úseku se proměnily obdobně; doba jízdy se zkrátila na 5:48 minut a počet
            podpěr klesl na 17. Trasa se zároveň na dolním konci prodloužila z 1560 na 1747 m.
            Zdroj: časopis Krkonoše - Jizerské hory, 11/2013
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

viz také Sněžka - ostrov arktidy uprostřed Evropy

 
© vejacv.albums.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma